Katedra Wytrzymałości Materiałów i Metod Komputerowych Mechaniki
  
Wydział Mechaniczny Technologiczny
   Politechnika Śląska

 Strona głównaWyniki i ocenyPrzedmiotyPliki do pobraniaKontaktAdministrator
Icon Struktura Katedry
Icon Pracownicy
Icon Oferta współpracy
Icon Z życia Katedry
Icon Nasi absolwenci
Icon Wirtualny spacer
Icon Na wesoło
Dydaktyka
Icon Specjalności
Icon Przedmioty
Icon Wyniki i oceny
Icon Pliki do pobrania
Icon Prace dyplomowe
Icon Studenckie Koło Metod Komp. Mechaniki
Icon Studenckie Koło Mechaniki Eksperymentalnej "STRESS"
Icon Podręczniki i skrypty
Icon Praktyki studenckie
Działalność naukowa
Icon Profil naukowy
Icon Przykłady badań eksperymentalnych i analiz numerycznych
Icon Projekty badawcze
Icon Konferencje naukowe
Icon Rozprawy doktorskie
Icon Wybrane zagadnienia
Icon
 

 

Na wesoło

Fragment kartkówki z laboratorium Wytrzymałości Materiałów, "Elastooptyczne badania modelowe"

Pyt.: Rodzaje polaryzacji.
Odp. 1. Kołowa. 2. Liniowa (...). 3. Epolarystyczna - skreślone i poprawione na: epsolityczna


Fragment kolokwium zaliczeniowego z przedmiotu "Język angielski w inżynierii materiałowej"

Poniższe zdanie należało przetłumaczyć na j. polski
Copper was associated with the goddess Aphrodite in mythology and alchemy, owing to its lustrous beauty,
its ancient use in producing mirrors and its association with mines on Cyprus
(which was sacred to the goddess).

Tłumaczenie:
Miedź została wynaleziona przez dobrego Aphrodite w mitologii i chemii,
używana jako lustro, została użyta do produkcji luster i min na Cyprze
(gdzie sprawdziła się dobrze)


Fragment kolokwium zaliczeniowego z "Historii techniki i odkryć naukowych (ang.)"

Poniższe zdanie należało przetłumaczyć na j. polski
These relations give the three strains along the coordinate axes and the distortions of the angles between those axes

Tłumaczenie:
Te relacje dały 3 odkształcenia wzdłuż nadzorowanych siekier i skręcanie w środku pomiędzy tymi ostrzami.


ODPOWIEDZI UZYSKANE NA KARTKÓWKACH Z BADAŃ OPERACYJNYCH W ROKU AK. 2007/08

Pisownia oryginalna!!!

Pytanie: Podaj definicję kryterium optymalności metody simpleks dla
zadania minimalizacji.

Odpowiedź:

1.Równania nie są sprzeczne (różne znaki).
2.Równania są mniejsze od jakiejś wartości.
3.Funkcja jest optymalna, wtedy gdy któryś z warunków bilansujących
będzie równy zero.
4.Największa wartość ujemna będzie rozwiązaniem zadania.
 

Zebrał i opracował: Marek Paruch


Castigliano

Castigliano, umysł włoski,
był obmyślił sposób boski
wyznaczania ram przemieszczeń
- belek także (i nie tylko)
- w jedną małą, krótką chwilkę.

Sposób jest powszechnie znany:
licz energię owej ramy,
belki, pręta, czegokolwiek…
Weź pochodną. „Względem czego?”
Względem siły Mój Kolego! 

Względem siły lub momentu.
Bowiem nie brak Ci talentu
i wiesz pewnie boś jest mądry:
moment nie jest też skupioną
siłą, lecz uogólnioną. 

„Mam pochodną. I co z tego?”
Ano to, że Mój Kolego
przemieszczeniu ta pochodna
równa jest – odpowiedniemu.
Powiedz to koledze swemu. 

(…może lepiej: „koleżance”?
Bo za chwilę jakieś france
nieświadome praw poezji,
przekonane o swej racji
wspomną o dyskryminacji.) 

„Wszystko dobrze” - powiesz zaraz
- „gdy sił dużo działa naraz
i pochodną liczę sobie
względem siły, gdzie szalenie
chcę wyznaczyć przemieszczenie.” 

„A co tutaj, na tym pręcie?
Jak wyznaczyć tu ugięcie?
Żadnej siły tu nie widzę!”
To dorysuj! Co Ci szkodzi?
„Równą zero?” O to chodzi! 

Oblicz tę pochodną nową
na symbolach, tak chwilowo.
A za siłę podstaw zero.
Scałkuj, dodaj a poskracaj…
I do tego już nie wracaj.

Myślisz pewnie: „To banalne!
Zaliczenie jest realne!”
I masz rację. Innym razem
równie zgrabną piosnkę zagram:
„Jak Castigliana spotkał Menabrea” ;)

Autor: Jacek Ptaszny


Fragmenty kartkówek z laboratorium wytrzymałości materiałów

Siła krytyczna to siła mająca własności takie, że jeśli ciało przechodzi przez środek ciężkości układu, wówczas następuje przejście ciała w stan niestateczny.

Wyboczenie sprężyste jest to miejsce, w którym ciało traci swoją sprężystość i ulega uplastycznieniu.

Opracował: Tomasz Czyż


Fragment sprawozdania z przedmiotu Algorytmy ewolucyjne

Wnioski w sprawozdaniu do laboratorium z AE:

W zadaniu pierwszym jak również w zadaniu drugim liczba pokoleń odgrywa ważną rolę, ponieważ w trakcie zwiększania liczby pokoleń, można zaobserwować, że identyfikacja zjawisk należących do otoczenia osobników i wpływających na jego rozwój oraz określenie powiązań między zmiennymi należącymi do różnych obszarów oddziaływania lepiej wpływa na nasze oczekiwania. Większa liczba pokoleń zwiększa nasze oczekiwania, ale występuje jednak identyfikacja czynników zakłócających, ponieważ większa liczba to większe czasy trwania operacji przeprowadzania optymalizacji.
(...)W zadaniu drugim okazuje się, że na znalezienie najlepszego osobnika w pokoleniu miała także wpływ liczba pokoleń, że względu na ilościowy opis powiązań między osobnikami.
Uwzględniać jednak należy to, że w procesie poszukiwania algorytmu ewolucyjnego może dojść do przypadkowego spełnienia oczekiwanych założeń, ponieważ działanie algorytmu jest losowe, co może zaowocować w to, że powstawać będą maksima i minima lokalne, a nie globalne.


Opracował: Witold Beluch


Krótka fraszka o wyższości pewnej metody numerycznej nad inną

Ten mądry jest, kto zna MES
Lecz większy ma łeb, kto zna MEB


Autor: Tomasz Czyż


O tym jak powstała hipoteza energii odkształcenia postaciowego

Rzekł Huber: Dostaje już mdłości
Od Tresci kryterium plastyczności
I stworzył przecudną hipotezę
Niczym Bóg alpejską orogenezę
Energetyczną jak napój red bull
Dobrą do metali jak do zupy só
l

Autor: Tomasz Czyż



Stoi na stacji nasz studencina
O 8:30 zajęcia zaczyna
Kto to wytrzyma
Stoi i marznie, tupie i dmucha
A w głowie wytrzymałościowa posucha
Uff – jak trudno!
Ech – jak nudno!
Uff - zaliczyć!
Ach - zapomnieć!
Już ledwo sapie, już ledwo ZiIPie,
A jeszcze belfer nowości sypie.
Terminy kolokwium już ustalono,
I już niedługo, to wszem wiadomo.
I masę zadań trzeba rozwiązać
A w jednym rama, a w drugim belka
A w trzecim na wale kręcą się koła
Kręcą i kręcą bo taka ich rola.
W czwartym zadaniu dobierz przekroje
W piątym narysuj wykresów troje
A w szóstym pułapka, o! jaka mała
Bo sztywność zginania tu nie jest stała
W siódmym metody energetyczne
W ósmym przykłady – ze dwa praktyczne
W dziewiątym tylko tarcze i płyty
W dziesiątym łączenia – spawy i nity
A tych zagadnień jest ze czterdzieści
Sami nie wiedzą co się w nich mieści
Lecz choćby studenci się przyłożyli
I wiele zagadnień se przyswoili
I każdy z nich nie wiem jak się wytężał.
To wynik niestety - jak zwykle nędza.
Nagle – gwizd
Nagle – świst
Oczy w słup
Ściąga w ruch.
Najpierw powoli jakby nic się nie stało
Zaczęli ściąganie, niby ich mało
Ktoś szarpnął kolegę i ciągnie z mozołem
I ściąga się, ściąga się kolo za kolem
I biegu przyspiesza i rżnie coraz prędzej
Szeleści i stuka - i szepcze do ucha.
A po co to? Po co to? Po to - by zdać.
Nie ważne - czy umiem. Nie umiem to fakt!
Przez ramię pod ręka, pod kartką i na
I spieszy się spieszy, by zdążyć na czas
Do taktu se mruczy i gada do siebie
Daj to to, daj to to, daj to to, tak
Gładko tak, lekko odpisze się to
Jak gdyby to było na niby - a co?
Nie ciężka konstrukcja, realna, prawdziwa
Lecz fraszka igraszka zabawka dziecinna
A skądże to jakże to czemu mam 2
Ja przecież nie ściągam- no co Pan nie ja.
To przecież nie moje, nie patrzę tu wcale
To sobie leżało to Panu się zdaje
No proszę dąć szanse ostatnią naprawdę
Lub przyjdę odrobię, zaliczę, poprawię
Ja uczę, się uczę nocami do rana
No proszę zaliczyć, warunek się kłania
I czerwiec się zbliża i stoją pod drzwiami
Pukają łomocą, błagają i proszą
I z roku na rok tak to to, tak to to, ...........

Autor: Adam Długosz


Metoda Clebscha

Gdy belkę chcesz policzyć, a nie masz pomysłu
Nie rezygnuj, lecz zaufaj zdolnościom ludzkiego umysłu.
Wśród licznych metod, które w literaturze możesz znaleźć,
Metoda Clebscha się wybija - łatwo ją odnaleźć.
Stosując ją w mig sprawdzisz jak belka się wygina.
Będą Ci potrzebne: ołówek, kartka i ... szklanka dobrego wina.
Układ współrzędnych przyjmij, to na sam początek;
W jednym lub drugim końcu belki go umieść - wszak inżynier lubi porządek
Belkę podziel na przedziały i jak się okazuje
Zmiana przekroju, obciążenia lub materiału na ich liczbę wskazuje.
Teraz pisząc równanie momentów gnących,
Nie zapomnij o żadnej sile, choć możesz to zrobić niechcący,
Wiedz iż, wtedy cały Twój trud idzie na marne,
A i szkody możesz poczynić koszmarne
Obciążenie ciągłe do końca belki musi przebiegać,
Gdy tak nie jest - przedłuż je, choć możesz innym pokusom ulegać,
Pamiętaj że teraz, aby założenia metody zachować,
Musisz takie samo z drugiej strony belki dodać.
Siły skupione, momenty, reakcje i obciążenia ciągłe już uwzględnione,
Do całkowania przystępuj - jest ono bardzo w tej metodzie ułatwione.
Całkując - nie rozwijaj wyrażeń w nawiasie.
Postępując tak z pewnością zaoszczędzisz na czasie.
Miej również na uwadze, że w tej metodzie
Moment skupiony mnożony jest przez ramię - ku Twojej wygodzie,
Lecz ramię to do potęgi zerowej podnieść należy,
Inaczej sens fizyczny momentu zgubisz, a wtedy wszystko leży.
Zwróć uwagę na szczegół każdy,
Inżynier tak robi, przecież to zawód ważny
I od dawien dawna ceniony,
Co sprawia, że musisz być nauczony:
Oprócz wiedzy, porządku i baczenia na szczegóły - tak właśnie się godzi,
Bo to co robisz, ma być przeznaczone dla ludzi.
Gdy raz równanie scałkujesz, całkuj po raz wtóry,
Równanie ugięcia jest rzędu drugiego, ale to chyba wiedziałeś z góry?
Teraz już szybko zbliża się finał,
Stałe całkowania wpisz w rzędzie przedziale pierwszym - inaczej grozi Ci kryminał.
Uzupełnij o warunki brzegowe scałkowane równanie,
Wtedy się dowiesz, co się stanie
I jaki kształt belka przybierze,
Gdy ją obciążyć, ale nie opierasz tego już na wierze,
Lecz na wiedzy którą posiadłeś, stosując metodę Clebscha,
Która do tych celów jest chyba najlepsza.

Autor: Grzegorz Dziatkiewicz


ODPOWIEDZI UZYSKANE NA EGZAMINACH Z METOD NUMERYCZNYCH W ROKU AK. 2005/06
Pisownia oczywiście oryginalna!

Metoda cięciw

Metoda cięciw polega na przybliżaniu się do rozwiązania. Ta metoda pozwala co „krok” znajdować się bliżej rozwiązania.
Metoda cięciw służy przybliżeniu pierwiastka w izolacji przedziału [a, b]. Polega ono na podstawieniu wartości kolejnych stycznych do pierwiastka.

 

Metoda stycznych

Polega na przeprowadzeniu prostych przez dany punkt na krzywej, stycznych do tej krzywej w zadanym punkcie.
Metoda stycznych polega na wyznaczeniu lini stycznych do obrazu graficznego równania całki, a następnie obliczeniu jej korzystając z odpowiednich wzorów. Wpisuje się styczne w macierzy co kolumne przesunięte o jeden wiersz.
Metoda stycznych polega na prowadzeniu prostych stycznych do konturu krzywej i opisanie krzywej za pomocą stycznych.

Całkowanie metodą prostokątów

Całkowanie metodą prostokątów polega na wskazaniu, przeszukaniu obszarów które są od siebie oddalone o co najmniej 4 pkt. Chodzi o to aby nie przeszukiwać całego obszaru, tylko jak najmniejsze pola.

Zebrał i opracował: Marek Jasiński


ODPOWIEDZI UZYSKANE NA EGZAMINACH Z WYTRZYMAŁOŚCI MATERIAŁÓW W ROKU AK. 2001/02
Uwaga: pisownia oryginalna!

Pytanie:
Jednoczesne skręcanie i zginanie.
Odpowiedź:
A więc, jak w samym pytaniu jest napisane, mamy tu do czynienia ze zginaniem, podczas którego równocześnie występuje skręcanie. Jest to skomplikowany proces wytrzymałościowy. Pręt zachowuje się inaczej niż przy samym skręcaniu.

Pytanie:
Tensor stanu naprężenia.
Odpowiedź:
1.Tensor jest wektorem.
2. Hipoteza ta określa warunki wytrzymałościowe zachodzące podczas naprężania tłumaczące te zjawiska.
3. Jest to wielkość określona wektorem, określa stałą naprężenia w danym materiale.
4. Naprężenie jest wprost proporcjonalne do naprężenia, które je spowodowało.

Pytanie:
Rozciąganie i ściskanie pręta.
Odpowiedź:
1. Równania równowagi: siły tnące T jest to suma wszystkich sił w zadanym układzie plus reakcje, które wynikają z podpór i innych elementów dających jakąś siłę (zmienną). Wyróżniamy równania równowagi: statycznie wyznaczalne i statycznie niewyznaczalne.
2. Rozciąganie polega na rozciąganiu elementu.
3. Jest najprostszym przypadkiem wytrzymałości złożonej.
4. Rozciąganie polega na wydłużeniu materiału z wykorzystaniem jakiejś siły.
5. Wytrzymałość na rozciąganie polega na rozciąganiu danego elementu siłą.
6. Rozciąganie pręta powoduje zmianę jego wielkości oraz wytrzymałości.

Pytanie:
Momenty bezwładności i dewiacji
Odpowiedź:
1.Moment bezwładności jest to stan, w którym dla danej figury wszystkie działające momenty zanikają.
2. Ogólnie to pytanie skierowane jest po to aby obliczyć środek ciężkości figury a do obliczenia środka ciężkości stosuje się twierdzenie Steinera.
3. Twierdzenie Steinera: suma wszystkich sił i punktów względem osi jest równa sumie wszystkich sił i punktów względem osi równoległej pomnożona przez odległość tych osi.
4. Moment bezwładności pojawia się we wszystkich określają przyłożenie sił i momentów. Moment dewiacji pokazuje nam rozciąganie.
5. Momenty bezwładności pojawiają się we wszystkich przypadkach badań wytrzymałościowych, określają wartość przyłożenia siły i momentów w konkretnym punkcie danego układu, natomiast moment dewiacji pokazuje nam następstwa od pewnych określonych norm. Pozwalają określić czy dany układ jest nierozwiązywalny lub posiada pewną anomalię.
Twierdzenie Steinera - służy do obliczenia przypadków wytrzymałościowych badanych przedmiotów, przy czym badany element należy podzielić na przedziały. Polega to na tym, że musimy przyłożyć siły aby naprężenia w danych przedziałach pokrywały się dokładnie z tymi we wszystkich poprzednich przedziałach.
6. Moment bezwładności jest to moment, podczas którego ciało (materiał) pozostaje w stanie bezwładności.
7. Moment bezwładności względem osi od środka ciężkości jest równy momentowi bezwładności względem osi równoległej o iloczyn całej powierzchni figury przez kwadrat odległości a.
8. Moment bezwładności ciała płaskiego względem osi prostopadłej do jego płaszczyzny równa się sumie momentów względem dwóch osi wzajemnie prostopadłych, leżących w jego płaszczyźnie.
9. Moment dewiacji musi być zarówno dodatni jak i ujemny.
10. Moment bezwładności figury płaskiej w osi odwrotnej i do osi środkowej równy jest momentowi bezwładności będącej w osi środkowej prostopadłej zwiększaniem iloczynu oraz kwadratu odległości.
11. Tw. Steinera - moment zboczenia figury płaskiej względem osi o początku ciężkości a i b jest równy momentowi złożonemu.

Pytanie:
Metoda Clebscha.
Odpowiedź:
Gdy układ jest statycznie niewyznaczalny można zastosować metodę zrównania obciążenia ciągłego górnej i dolnej części belki.

Pytanie:
Układy liniowo-sprężyste.
Odpowiedź:
Do układów liniowo-sprężystych można zaliczyć sprężyny które są obciążone jedną lub dwoma siłami tak jak przypadku rozciągania i następuje rozciąganie takiego układu.

Pytanie:
Opisz dowolny prosty przypadek wytrzymałościowy.
Odpowiedź:
1.Takim przypadkiem może być układ na który działają siły zewnętrzne. Ilość niewiadomych sił musi być taka jak ilość równań. Jest on prosty do rozwiązania.
2. Jako prosty przypadek wytrzymałościowy możemy podać mosty. Już na etapie projektu inżynierowie muszą przyjąć wszystkie założenia i możliwości, których niedopatrzenie może doprowadzić do katastrofy.
3. W pierwszym wykładzie właśnie pan nam opowiadał, że kiedyś w latach 70 na wielkim piecu pojawiły się wybrzuszenia spowodowane tym że za słaba była wytrzymałość wielkiego pieca i właśnie dlatego profe. z Politechniki obliczyli wytrzymałość do tego pieca, właśnie do tej pory wielki piec jest w porządku. Siły zewnętrzne które działają na wielki piec: - siły wewnętrzne - czyli np. obciążenie surówki; - tarcie; - parcie cieczy.
4. A więc prostym przypadkiem wytrzymałościowym, według mnie będzie taki przykład. Jest most, wiadomo, że nie został zbudowany po to aby jutro go już nie było. Dlatego przy budowie takiego mostu są zachowane wszelkie środki ostrożności: - wytrzymałość na nacisk (kilkutysięcy ton); wytrzymałość na korozję (most stalowy).
Jeżeli most jest nad rzeką, która podczas ulewy przybiera, szczególną rolę odgrywa wytrzymałość na parcie cieczy. Wiadomo, że rwąca rzeka ma ogromną siłę i nawet zwracając uwagę na wytrzymałość mostu można się przeliczyć.
5. Według mnie najprostszym przypadkiem wytrzymałościowym jest tarcza hamulcowa. Prostota polega na tym, że do obracającej się tarczy dociska się klocki hamulcowe.
6. Możnaby wymieniać wiele przykładów wytrzymałościowych. Ja jednak skupię się na jednym konkretnym. Prostym przypadkiem wytrzymałościowym jest np. most, który jest poddawany zazwyczaj naprawdę dużym obciążeniom.
7. Wytrzymałość mat. - można sprawdzić teoretycznie i praktycznie. Teoretycznie to forma zadaniowa praktycznie na ćwiczeniach.
8. Zginanie występuje, gdy napięcie (np. w belce) powoduje moment gnący, którego wektor jest zoriętowany w całej belce. W dół moment jest dodatni a w górę to ujemny. Moment gnący jest liczony od lewej strony belki.
9. Skręcanie - polega na tym, że przedmiot ulega działaniu siły skręcającej powodującej wydłużenie materiałów.

Pytanie:
Opisz dowolny złożony przypadek wytrzymałościowy.
Odpowiedź:
1. Złożony przypadek wytrzymałościowy musi zawierać skomplikowaną ilość niewiadomych którą trudniej niż prosty przyp. wytrz. jest rozwiązać. Do obliczenia tego przypadku są potrzebne nie lada umiejętności. Składa się: - natężenie całkowite, - max natężenie.
2. Jeśli chodzi o złożony przypadek wytrzymałościowy za przykład można podać np. skrzynię biegów lub samochód. Chodzi tu o „dogranie” wszystkich jego lub jej podzespołów, które podczas użytkowania muszą spełniać wymogi, standardy, normy.
3. Według mnie ze złożonym przypadkiem wytrzymałościowym można się spotkać w samochodzie. Tutaj wszystko musi współgrać, aby człowiek miał pełen komfort jazdy. I tak podczas niechcianego przez nas wypadku można się spotkać z wgnieceniem maski. Aby tego uniknąć należy używać twardych stali (materiałów), żeby wgniecenia były nieznaczne.
4. Na przypadki złożone można zaliczyć wiele przypadków. Jednak ja zajmę się przypadkiem skręcanie i zginanie. Są to procesy, które zachodzą w materiałach.
5. Złożonym przypadkiem wytrzymałościowym będzie natomiast taki, którego nie da się rozwiązać w łatwy sposób (tylko trzeba wyznaczyć).
6. Przypadek złożony polega na tym, że na np. pręt działają siły skręcania w jedną lub drugą stronę.

Pytanie:
Wytężenie i hipotezy wytężeniowe.
Odpowiedź:
1.Hipotezy odkształceń własnych to hipotezy największego naprężenia normalnego stycznego energetycznego. Hipoteza ta określa warunki wytrzymałościowe zachodzące podczas wytężania tłumacząc te warunki.
2. Wytężenie - jest to zmiana stałej fizycznej ciała przechodzące do zmian spoiwności.
3. Wytężenie - zamiana w stałe fizyczne ciała przechodzące do powstania reakcji dostatecznych i zamiany spójności.
4. Wytężenie jest to wielkość która jest nieodzownym elementem badania własności wytrzymałościowych danego materiału. Ma na względzie zbadanie fizycznych własności danego ciała, a więc maksymalnych obciążeń pod wpływem działania różnych sił fizycznych aż do momentu powstania w strukturze badanego siła błędów i defektów w rezultacie prowadzących do jego uszkodzenia.

5. Wytężenie jest spowodowane nadmiernym działaniem siły.
6. Wytężenie - krótkotrwałe działanie obciążenia.

Pytanie:
Teoria stanu naprężenia.
Odpowiedź:
1. Teoria stanu naprężenia dotyczy ciała podczas naprężenia. Stan taki wywołuje siła działająca naprężająco na materiał.
2. Naprężenie styczne - jest to stosunek siły skręcającej do pola powierzchni.

Pytanie:
Jednoczesne skręcanie i zginanie.
Odpowiedź:
1.Największe naprężenie występuje w punktach najbardziej odległych.
2. Jest to stosunek sił zewnętrznych działających na przedmiot na zewnątrz badanego przedmiotu do pola przekroju jakie występuje wewnątrz materiału. Naprężenia maxymalne nie mogą przekroczyć naprężeń dopuszczalnych. Jeśli tak jest, to należy przyjąć jak najbardziej korzystne rozwiązanie dla tego przedmiotu.
3. Jest to złożony przykład wytrzymałościowy, podczas którego na dany przedmiot działa moment skręcenia i siła zginania, ale również siła wewnętrzna N powodująca zginanie.
4. Jest to stosunek zewnętrznych sił działających na zewnątrz badanego przedmiotu do pola przekroju jakie występuje wewnątrz materiału.
5. Występuje moment zginający to występuje siła prostopadła do osi belki.
6. Skręcanie i zginanie polega na działaniu momentów skręcających a następnie przedmiot poddany jest działaniu siły zginającej.
7. Największe naprężenia działają w prętach w najbardziej odległych od siebie momentach, w których kierunek nie pokrywa się.
8. W tym przypadku wytrzymałościowym naprężeniom są poddawane pręty i tarcze, które są na tych prętach (belkach) umieszczone.
9. Moment przyłożony na końcu belki wraz z jakąś siłą F powoduje, że na
belkę działają jednocześnie zginanie i skręcanie.
10. Zginanie występuje wtedy gdy na belkę działają siły lub siła. Wtedy to pod ich działaniem pręt zaczyna zginać się i wydłużać (przemieszczać).
11. Obie czynności wykonywane są jednocześnie, W miarę oddalania się od punktu działania siły rosną.

Pytanie:
Skręcanie prętów o przekroju kołowym.
Odpowiedź:
1. Skręcanie występuje pod wpływem min. 2 sił działających przeciwnie do siebie.
2. Skręcanie jest to siła działająca na ciało nie zmieniając jego położenia lecz zmienia wytrzymałość materiału powoduje utratę właściwości mechan.
3. Rzuty sił względem osi oraz momentów względem punktów są równe zero. Zachowany musi być warunek wytrzymałościowy. Podczas skręcania powstają naprężenia.
4. Skręcanie jest to złożony przypadek wytrzymałości.
5. Skręcanie jest jednym z procesów badania własności materiałów. Polega na przyłożeniu do danego pręta siły momentów o odpowiedniej konfiguracji. Siły przykładane są równolegle do jednej z głównych osi, która z kolei jest symetryczna do początku układu. Siły rysujemy na całej długości belki. Momenty natomiast przykładamy dowolnie, albo na początku bądź na końcu pręta. W tym przypadku jest to dowolny wybór.
6. Skręcanie prętów o przekroju kołowym odbywa się pod działaniem jakiejś siły P i momentu skręcenia.
7. Skręcanie prętów występuje, gdy występują dwie siły. Polega ono na skręcaniu danego pręta za pomocą różnorakich urządzeń, przez co może się zdarzyć sytuacja, że przy długookresowym skręcaniu pręt w miejscu skręcania traci swoją objętość co prowadzi do jego urwania.
8. Skręcanie jest to siła powodująca skręcanie.
9. Warunek wytrzymałości - stosunek wzajemnego momętów bezwładności do przekroju kołowego.
10. Siła która występuje bardzo blisko środka przekroju jest proporcjonalna do siły występującej na zewnątrz średnicy pręta.
11. Skręcanie jest jednym z warunków wytrzymałościowych.
12. Skręcanie polega na przyłożeniu siły działającej osiowo wokół danego np. pręta.
13. Podstawową siła działającą w skręcaniu jest moment skręcający. W środku pręta działa siła odśrodkowa.
14. Skręcanie jest to rodzaj zginania pręta.
15. Skręcanie - wywołane siłami dającymi moment skręcenia „kołowaty” co do osi belki (pręta).
16. Skręcanie pręta polega na przymocowaniu pręda z dwóch stron w uchwytach i skręceniu go. Skręcanemu prętowi zmniejsza się środek po czym pęka. Każdy materiał ma swoją wytrzymałość, od której zależy kiedy pęknie przy skręcaniu.


Zebrał i opracował: Witold Beluch


 
  Laboratorium Zastosowań Metod Sztucznej Inteligencji
  INTEREDU
  Sekcja Optymalizacji i Sterowania Komitetu Mechaniki PAN
  Sekcja Nauk Obliczeniowych KI PAN
  Studenckie Koło Naukowe Metod Komputerowych
  Programy MES do książki T. Burczyński, R.Bąk Wytrzymałość Materiałów z elementami ujęcia komputerowego (www.mes.polsl.pl)
  Strona poświęcona podręcznikowi "Badania operacyjne. Teoria i zastosowania."
  Konferencja EUROGEN2009
  Polskie Towarzystwo Metod Komputerowych Mechaniki
  DSMCM Grid Team
  Centrum Doskonałości AI-METH
  Konferencja AI-METH
  Strona główna Politechniki Ślaskiej
  Strona główna Wydziału MT
  Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  Poczta na polsl.pl
 Dodaj nowe łącze
Aktualnie nie ma żadnych nadchodzących wydarzeń. Aby dodać nowe wydarzenie, kliknij przycisk Dodaj nowe wydarzenie poniżej.
 Dodaj nowe wydarzenie
 
 
  stat4u