Kierunek: GÓRNICTWO i GEOLOGIA
Specjalność: PRZERÓBKA KOPALIN STAŁYCH i MARKETING
Magister inżynier górnik o specjalności Przeróbka Kopalin Stałych i Marketing
powinien mieć gruntowne wykształcenie w zakresie problemów związanych z
wykorzystaniem różnic we właściwościach fizycznych, fizykochemicznych i
chemicznych poszczególnych składników mineralnych surowca kopalnego lub
odpadowego w celu pozyskania koncentratów dla dalszych technologii
przetwórczych.
Wiedza jego, powinna obejmować technikę i technologię wzbogacania metodami
grawitacyjnymi, flotacyjnymi, magnetycznymi, elektrostatycznymi, chemicznymi,
względnie kombinacją tych metod. Absolwent tej specjalności powinien posiadać
dużą wiedzę z dziedziny operacji przygotowawczych i uzupełniających z
technologii przeróbki kopalin, w szczególności procesów rozdrabniania i
klasyfikacji kopalin i surowców wtórnych, operacji odwadniania różnymi metodami
z wykorzystaniem sił grawitacji, odśrodkowej, próżni i nadciśnienia. Wymogi
ochrony środowiska nakładają na absolwenta gruntowną znajomość zagadnień
związanych z gospodarką wodną w zakładach przeróbczych (zamykanie obiegów
wodnych), wykorzystaniem gospodarczym odpadów zgodnie z zasadą kompleksowego
wykorzystania wszystkich składników oraz wymaganiami środowiska naturalnego.
Ponadto powinien posiadać przygotowanie z zakresu opróbowania surowców jak i
produktów i ich analiz jakościowych i ilościowych. Absolwent powinien posiadać
wiadomości w zakresie maszyn przeróbczych, organizacji, zarządzania i ekonomiki,
urządzeń elektrycznych w przeróbce, zasad automatyki i elektronicznej techniki
obliczeniowej. Oprócz tego wymagane są podstawowe wiadomości w zakresie
występowania złóż mineralnych oraz własności minerałów (geologia, geochemia,
mineralogia i petrografia), górnictwa oraz procesów przetwórczych (metalurgia,
koksownictwo). Absolwent musi umiejętnie łączyć wiedzę z zakresu technologii
przeróbczych z umiejętnością spełniania wymogów rynku i uzyskania maksymalnych
korzyści ekonomicznych. Bardzo istotna dla absolwenta jest wiedza z zakresu
nowoczesnego marketingu surowców i produktów przemysłu wydobywczego.
Uzyskana po zakończeniu studiów wiedza umożliwi absolwentowi podjęcie pracy w przemyśle wydobywczym w takich zakładach jak: kopalnie węgla kamiennego i brunatnego, kopalnie rud miedzi, cynku, ołowiu, barytu, soli, w kamieniołomach, w przetwórstwie kruszyw drogowych i budowlanych, w ochronie środowiska w zakresie deponowania i centralizacji odpadów mineralnych oraz działach marketingu w zakładach przetwórstwa kopalin i odpadów przemysłowych. |