STRESZCZENIEW artykule przedstawiono problematykę elektronizacji
nauczania prowadzonego na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki
Śląskiej. Szczególną uwagę zwrócono na korzyści wynikające ze stosowania
nowoczesnych technologii informatycznych, z uwzględnieniem platformy Moodle.
Ponadto w opracowaniu ujęto wybrane egzemplifikacje zastosowań wymienionej
platformy do kształcenia studentów i pracowników Politechniki Śląskiej.
SUMMARY
In article the milestones in development of e-learning implementation process
on Department of Organisation and Management at Silesian University of
Technology are shown. The main aspect is focused on use of new information
technology platforms and sources, especially on Moodle.
The practical aspect of this article shows chosen examples of use of e-learning
methods in Department’s area. In both employees’ and students’ education process.
1. WSTĘP
Wydział Organizacji i Zarządzania jest stosunkowo młodą jednostką
Politechniki Śląskiej, która posiada ponad 60-letnią tradycję. Od roku 2000
zauważalny jest istotny postęp nie tylko w zakresie stosowanych na uczelni
informatycznych rozwiązań infrastrukturalnych, ale również w obszarze
komputerowego wspomagania nauczania.
Od kilku lat dostrzegalne są dwa nurty podejmowanych działań – pierwszy nurt,
prowadzony przez osoby stanowiące ponadwydziałowy zespół oraz drugi nurt,
lokalny, realizowany w ramach danej jednostki organizacyjnej Uczelni. Osoby
zaangażowane w elektronizację kształcenia na Politechnice Śląskiej podejmowały
szereg prób wypracowania wspólnej platformy zdalnego nauczania, przeprowadzając
przy tym testy wielu rozwiązań komercyjnych. Na spotkaniach międzywydziałowych,
za pomocą utworzonych indywidualnych implementacji kursów, demonstrowano
możliwości poszczególnych platform e-learningowych. Brakowało jednakże
consensusu w kwestii wyboru platformy. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy był
brak wygodnych w użyciu narzędzi, które można by zastosować na dużą skalę.
Warunkiem koniecznym rozwoju stosowalności platformy zdalnej edukacji, była
możliwość tworzenia e-kursów również przez osoby posiadające tylko podstawowe
umiejętności obsługi komputera. W 2005 r. prace prowadzone przez Pełnomocnika
Rektora ds. Zdalnej Edukacji, w zakresie wykorzystania niekomercyjnych
rozwiązań, znakomicie wpisały się tematycznie w projekty realizowane na Wydziale
Organizacji i Zarządzania przez pracowników Katedry Informatyki i Ekonometrii.
Ustalono, że e-learning na Wydziale Organizacji i Zarządzania będzie tworzony
etapami. Pierwszy etap rozwoju obejmował tworzenie indywidualnych stron
konkretnych przedmiotów, potem sięgnięto do rozwiązań opartych o filozofię
systemów zarządzania treścią. Po analizie aktualnego stanu rzeczy stwierdzono
konieczność dokonania przeglądu narzędzi informatycznych wspomagających
e-learning.
następna strona >>