Logo Strona główna   Dokumenty i listy   Utwórz   Ustawienia witryny   Pomoc     
Ikona
Distance Learning Group
E-edukacja
 
E-Learning
Skład zespołu DLG

Dokumenty
 
Narzędzia wspomagające
 
Publikacje
 
Forum
 
Kontakt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Icon
ROZWÓJ ELEKTRONIZACJI NAUCZANIA NA WYDZIALE ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
Menu składnika Web Part

2. PRZEGLĄD NARZĘDZI STOSOWANYCH W PROCESIE KSZTAŁCENIA E-LEARNINGOWEGO

Podstawą tworzenia rozwiązań nauczania na odległość jest zapewnienie możliwości wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi dane zajęcia, a ich odbiorcami; wymagane jest zaangażowanie po obu stronach procesu kształcenia. Sprawność wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi i partycypantami istotnie wpływa na jakość tego procesu. Stąd, aby profesjonalnie prowadzić kształcenie w formie e-learningowej, konieczne jest dobranie odpowiedniego narzędzia informatycznego, specjalizowanego do tych zastosowań. Biorąc pod uwagę aspekt finansowy wprowadzenia zdalnej edukacji w danej jednostce szkoleniowej, na podstawie analizy wyodrębniono dwie grupy platform dostępnych dla tego typu rozwiązań:

  1. Platformy open source, czyli wolne oprogramowanie specjalizowane do procesu nauczania;
  2. Platformy komercyjne, stworzone przez znane firmy komputerowe w celu informatyzacji procesu kształcenia.

Jednakże dla pełnego obrazu użyteczności danej platformy należy zbadać jej możliwości w aspekcie procesu dydaktycznego.
Dokonano przeglądu najpopularniejszych platform typu open source. Pierwszą z nich jest platforma Moodle. Platforma ta posiada ponad 100 000 zarejestrowanych użytkowników na całym świecie, obsługuje ponad 70 języków. Podstawową cechą tego rozwiązania jest modułowość, dzięki czemu jest przystępny (łatwy w obsłudze) interface, może się z nim uporać nawet ktoś o niezbyt wysokich kwalifikacjach informatycznych.
Kolejnym rozwiązaniem tego typu jest platforma Claroline. Jest ona przetłumaczona na 31 języków i stosowana przez 500 organizacji w 68 krajach. Podstawowymi cechami tej platformy są:

  • Zarządzanie dokumentami i zasobami dostępnymi dla uczących się;
  • Tworzenie ścieżek rozwoju dla poszczególnych uczestników kursu, co pomaga im w odpowiednim doborze niezbędnych materiałów;
  • Możliwość synchronizacji współpracy między uczestnikami kursów poprzez wykorzystanie kalendarza, obszaru dokumentacji i narzędzi pracy grupowej.

Innym rozwiązaniem, zbliżonym programowo do dwóch powyższych, jest platforma Sakai. Projekt ten jest w trakcie rozwoju; obecnie używa go 5 komercyjnych jednostek i około 80 zarejestrowanych użytkowników. Cechą charakterystyczną tego projektu jest zastąpienie luźne-go powiązania między uczestnikami wspólnotowym, powiązanym z rozwojem platformy członkowstwem.

Oprócz rozwiązań darmowych, dla pełnego obrazu, rozpatrzono również rozwiązaia komercyjne. Pierwszym z nich jest Microsoft Class Server. Rozwiązanie Microsoftu posiada rozbudowane opcje administracyjne i archiwa, umożliwiające organizację przeprowadzonych kursów. Podstawą funkcjonowania jest tak zwany SharePiont Portal, który jest miejscem wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi a uczestnikami kursów. Poza tym zagwarantowana jest pomoc techniczna Microsoftu dla użytkowników tego rozwiązania1. Kolejnym z najpowszechniej używanych rozwiązań komercyjnych jest Lotus Learning Space. Cechą charakterystyczną tego rozwiązania jest to, że zarówno uczestnicy, jak i prowadzący zajęcia, mogą uzyskać dostęp do kursów, niezależnie od podłączenia do sieci. Wszystkie rozwiązania mają charakter modułowy, co implikuje uniwersalność zastosowań.

Powyższe rozwiązania są obecnie często używane w praktyce, jednak to nie koniec wyzwań jakie stoją przed e-learningiem. Wraz z rozwojem sieci komórkowych, pojawieniem się telefonii komórkowej trzeciej generacji oraz palmtopów narodziła się koncepcja edukacji przez telefon komórkowy – m-learning. Powstało kilka projektów rozwijających tę formę działalności dydaktycznej, lecz ich oferta na dzień obecny jest mocno ograniczona1. Na obecnym etapie rozwoju dość znikoma jest możliwość dopasowania do wymagań kursów. Efektywność zastosowania oraz możliwości finansowe Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej zdeterminowały skoncentrowanie się na platformach typu open source. Podjęto decyzję, że najbardziej odpowiednim narzędziem dla potrzeb Wydziału jest platforma Moodle, której wybór był dodatkowo uzasadniony jej modułowością oraz prostą obsługą.

<<poprzednia strona | następna strona >>