2. PRZEGLĄD NARZĘDZI STOSOWANYCH W PROCESIE KSZTAŁCENIA E-LEARNINGOWEGO
Podstawą tworzenia rozwiązań nauczania na odległość jest zapewnienie możliwości
wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi dane zajęcia, a ich odbiorcami;
wymagane jest zaangażowanie po obu stronach procesu kształcenia. Sprawność
wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi i partycypantami istotnie wpływa na
jakość tego procesu. Stąd, aby profesjonalnie prowadzić kształcenie w formie
e-learningowej, konieczne jest dobranie odpowiedniego narzędzia informatycznego,
specjalizowanego do tych zastosowań. Biorąc pod uwagę aspekt finansowy
wprowadzenia zdalnej edukacji w danej jednostce szkoleniowej, na podstawie
analizy wyodrębniono dwie grupy platform dostępnych dla tego typu rozwiązań:
- Platformy open source, czyli wolne oprogramowanie specjalizowane do
procesu nauczania;
- Platformy komercyjne, stworzone przez znane firmy komputerowe w celu
informatyzacji procesu kształcenia.
Jednakże dla pełnego obrazu użyteczności danej platformy należy zbadać jej
możliwości w aspekcie procesu dydaktycznego.
Dokonano przeglądu najpopularniejszych platform typu open source. Pierwszą z
nich jest platforma Moodle. Platforma ta posiada ponad 100 000 zarejestrowanych
użytkowników na całym świecie, obsługuje ponad 70 języków. Podstawową cechą tego
rozwiązania jest modułowość, dzięki czemu jest przystępny (łatwy w obsłudze)
interface, może się z nim uporać nawet ktoś o niezbyt wysokich kwalifikacjach
informatycznych.
Kolejnym rozwiązaniem tego typu jest platforma Claroline. Jest ona
przetłumaczona na 31 języków i stosowana przez 500 organizacji w 68 krajach.
Podstawowymi cechami tej platformy są:
- Zarządzanie dokumentami i zasobami dostępnymi dla uczących się;
- Tworzenie ścieżek rozwoju dla poszczególnych uczestników kursu, co
pomaga im w odpowiednim doborze niezbędnych materiałów;
- Możliwość synchronizacji współpracy między uczestnikami kursów poprzez
wykorzystanie kalendarza, obszaru dokumentacji i narzędzi pracy grupowej.
Innym rozwiązaniem, zbliżonym programowo do dwóch powyższych, jest platforma
Sakai. Projekt ten jest w trakcie rozwoju; obecnie używa go 5 komercyjnych
jednostek i około 80 zarejestrowanych użytkowników. Cechą charakterystyczną tego
projektu jest zastąpienie luźne-go powiązania między uczestnikami wspólnotowym,
powiązanym z rozwojem platformy członkowstwem.
Oprócz rozwiązań darmowych, dla pełnego obrazu, rozpatrzono również rozwiązaia
komercyjne. Pierwszym z nich jest Microsoft Class Server. Rozwiązanie Microsoftu
posiada rozbudowane opcje administracyjne i archiwa, umożliwiające organizację
przeprowadzonych kursów. Podstawą funkcjonowania jest tak zwany SharePiont
Portal, który jest miejscem wymiany informacji pomiędzy prowadzącymi a
uczestnikami kursów. Poza tym zagwarantowana jest pomoc techniczna Microsoftu
dla użytkowników tego rozwiązania1. Kolejnym z najpowszechniej używanych
rozwiązań komercyjnych jest Lotus Learning Space. Cechą charakterystyczną tego
rozwiązania jest to, że zarówno uczestnicy, jak i prowadzący zajęcia, mogą
uzyskać dostęp do kursów, niezależnie od podłączenia do sieci. Wszystkie
rozwiązania mają charakter modułowy, co implikuje uniwersalność zastosowań.
Powyższe rozwiązania są obecnie często używane w praktyce, jednak to nie koniec
wyzwań jakie stoją przed e-learningiem. Wraz z rozwojem sieci komórkowych,
pojawieniem się telefonii komórkowej trzeciej generacji oraz palmtopów narodziła
się koncepcja edukacji przez telefon komórkowy – m-learning. Powstało kilka
projektów rozwijających tę formę działalności dydaktycznej, lecz ich oferta na
dzień obecny jest mocno ograniczona1. Na obecnym etapie rozwoju dość znikoma
jest możliwość dopasowania do wymagań kursów. Efektywność zastosowania oraz
możliwości finansowe Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej
zdeterminowały skoncentrowanie się na platformach typu open source. Podjęto
decyzję, że najbardziej odpowiednim narzędziem dla potrzeb Wydziału jest
platforma Moodle, której wybór był dodatkowo uzasadniony jej modułowością oraz
prostą obsługą.
<<poprzednia strona |
następna strona >>