Logo Strona główna   Dokumenty i listy   Utwórz   Ustawienia witryny   Pomoc     
Ikona
Distance Learning Group
E-edukacja
 
E-Learning
Skład zespołu DLG

Dokumenty
 
Narzędzia wspomagające
 
Publikacje
 
Forum
 
Kontakt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Icon
ROZWÓJ ELEKTRONIZACJI NAUCZANIA NA WYDZIALE ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
Menu składnika Web Part

3. PLATFORMA MOODLE

Najczęściej obecnie używaną platformą zdalnego nauczania jest Moodle (ang. Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment). Platforma Moodle jest z jednej strony systemem CMS - systemem zarządzania treścią (ang. Content Management System), a z drugiej strony systemem LMS – systemem zarządzania procesem nauczania (ang. Learning Management System). W efekcie połączenia cech tych dwóch systemów otrzymano oprogramowanie, które wspomaga realizację procesu nauczania na odległość, pozwala na umieszczanie oraz zmianę treści w sposób dynamiczny i prosty.

Moodle został zaprojektowany przez Martina Dougiamasa, będącym zarówno pedagogiem jak i informatykiem. Dużą zaletą platformy Moodle jest fakt, że jest ono oprogramowaniem darmowym, tworzonym przez ruch Open Source. Zastosowanie takiej licencji praw autorskich umożliwia dowolną modyfikację oprogramowania, możliwe jest więc jego przetworzenie do własnych potrzeb. Ponadto, zgodnie z zasadami ruchu Open Source, system ten jest tworzony przez rzeszę programistów, a nie zamknięte grono osób, jak to ma miejsce w przypadku oprogramowania komercyjnego; każdy może sprawdzić co zawiera kod tego systemu, znaleźć błędy i je poprawić, może system rozwijać. Platformę tę można uruchomić stosując dowolny system posiadający serwer WWW wraz z obsługą języka PHP oraz serwer baz danych zgodny z bazą MySQL. System ten jest więc ogólnodostępny, tani we wdrożeniu, prosty w obsłudze i posiada bardzo duże możliwości dotyczące wspierania procesu dydaktycznego.

Zasadnicze cechy platformy Moodle w zakresie dydaktycznym to:

- Pełnienie funkcji strategicznych w zakresie szkoleń,
- Integracja różnych form kształcenia,
- Integracja treści pochodzących z różnych źródeł,
- Administrowanie słuchaczami – przydział osób prowadzących, twórców kursów i samych słuchaczy do konkretnych kursów,
- Zapewnienie komunikacji pomiędzy nauczycielami i słuchaczami,
- Tworzenie testów, quizów, zadań i innych elementów związanych z dokonaniem oceny wiadomości słuchaczy,
- Tworzenie jednolitych metod oceny wiedzy studentów.

Dzięki powyższym zaletom, jak podano1, do stycznia 2005 r. serwisy oparte na Moodle’u zarejestrowało ponad 2500 instytucji w 107 krajach i liczba ta rośnie o około 10% miesięcznie.

3.1 CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA DZIAŁANIA PLATFORMY MOODLE

Platforma Moodle powstała w środowisku Linux przy wykorzystaniu PHP, bazy MySQL oraz serwera Apache, jednakże można nią zarządzać z poziomu systemu Windows wykorzystując, np. pakiet XAMPP.

Do poprawnego funkcjonowania niezbędne było wybranie odpowiedniej platformy systemowej (środowiska działania); rozważono powszechnie stosowane „darmowe” dystrybucje Linuxa takie jak: CentOS, SUSE Linux, Debian GNU Linux, Slackware Linux, Ubuntu Linux, Arch Linux, OpenSUSE. Ostatecznie wybrano dystrybucję OpenSUSE w wersji 10.0. Przy wyborze odpowiedniej, do administrowania platformą Modle, dystrybucji szczególną uwagę zwrócono na:

- poziom bezpieczeństwa,
- stabilność oprogramowania,
- obsługę technologii mobilnych,
- aktualność dostarczanego oprogramowania,
- dostęp do aktualnych poprawek bezpieczeństwa i aktualizacji dedykowanych dla systemu.

Dodatkowymi atutami wybranej dystrybucji są: bogata literatura (artykuły, książki, przewodniki systemowe), wsparcie ze strony firmy Novell, która prowadzi szkolenia i certyfikacje w zakresie obsługi i wdrożenia systemu, dostęp do płatnych usług pomocy technicznej, dość dobre „spolszczenie”, co nie jest powszechne wśród rozwiązań Linuksowych. Wybór tego środowiska podyktowany był też niezbyt wysokimi wymaganiami sprzętowymi dla tej platformy.


Tabela 1. Wymagania sprzętowe dla środowiska działania Platformy Moodle

  Parametry techniczne
Procesor Intel Pentium 1-4 (lub odpowiednik)
Pamięć RAM minimum 256MB (zalecane 512MB)
Miejsce na twardym dysku
  • 500MB dla instalacji minimalnej (bez środowiska graficznego)
  • przeciętnie 2,5GB dla instalacji podstawowej
  • 3,5GB w przypadku wykorzystywanej instalacji, która obejmuje opcje dodatkowe (biblioteki, serwer Apache oraz bazę danych MySQL)

Źródło: opracowanie własne


Podstawą zastosowania tej właśnie dystrybucji Linuxa (środowiska dla platformy) były jej główne elementy składowe:

- Jądro Linux w wersji 2.6.13,
- X Window: X.org 6.8.2,
- Środowiska graficzne: KDE 3.4.2, GNOME 2.12,
- Kompilator GCC (Gnu Compiler Collection) 4.0,
- OpenOffice 2.0 beta (z możliwością aktualizacji do wersji 2.0 final),
- Apache Web Server 2.0.54,
- Samba 3.0.20,
- PHP 5.0.4 oraz PHP 4.4.0,
- MySQL 4.1.13.

Widać, że wymogi stawiane przez dystrybucję są stosunkowo niskie i nie przekraczają możliwości większości komputerów. Należy zauważyć, że oszczędności powstałe wskutek przyjęcia rozwiązania open source zamiast rozwiązań komercyjnych mogą być znacznie uszczuplone, jeśli nie dysponuje się wiedzą o wykorzystywanym narzędziu.

3.2 MOŻLIWOŚCI PLATFORMY MOODLE

Platforma Moodle, dzięki budowie modułowej i cechom systemu zarządzania treścią, pozwala na intuicyjne umieszczanie w niej treści oraz modyfikowanie zawartości strony z danym kursem przez pracowników dydaktycznych, bez konieczności posiadania wiedzy informatycznej.
System zarządzania użytkownikami zawarty w platformie Moodle pozwala wyróżnić 5 grup użytkowników posiadających różne uprawnienia:

- gość – może przeglądnąć opisy, jednak nie ma możliwości przeglądania i uczestniczenia w kursach,
- słuchacz – posiada możliwość przeglądania i uczestniczenia w kursach,
- prowadzący kurs – nie ma możliwości samodzielnego utworzenia nowego kursu, może jednak dowolnie umieszczać treść i modyfikować ją 
   w  istniejącym kursie,
- autor kursów –ma możliwość tworzenia kursów i przypisywania prowadzących dla tych kursów,
- administrator –może dokonać zmiany dowolnych elementów platformy.

Studenci sami tworzą swoje konta. Administrator oraz wyznaczeni przez niego autorzy kursów kontrolują tworzenie kursów i przyporządkowują do kursu prowadzących. Dla ograniczenia dostępu do danego kursu, możliwe jest ustanowienie do niego hasła dostępowego. Prowadzący kurs mogą: zapisywać i wypisywać studentów uczestniczących w tym kursie oraz umieszczać treści dydaktyczne.

Tworzony kurs może posiadać trzy formaty: towarzyski, tematyczny lub tygodniowy. Wprowadzany tekst jest umieszczany za pomocą edytora WYSIWIG HTML, przypominającego w możliwościach graficzne edytory tekstu. Prowadzący kurs ma możliwość wykorzystywania dużego zestawu narzędzi wspomagających, takich jak: ankiety, quizy, zadania, fora, dzienniki, zasoby, itd. Posiada również dostęp do bogatego systemu logowania aktywności studentów. Prowadzący dokonuje ocen prac studentów za pośrednictwem platformy i może także przesłać informacje zwrotne. System posiada wbudowany komunikator, pozwalający na rozmowę w czasie rzeczywistym między studentami i prowadzącym kurs. Platforma ta umożliwia również umieszczanie treści w postaci multimedialnej (audio, wideo, itd.), co znacznie wzbogaca przekazywane wiadomości i czyni je bardziej przystępnymi.

<<poprzednia strona | następna strona >>