3. PLATFORMA MOODLENajczęściej obecnie używaną platformą zdalnego
nauczania jest Moodle (ang. Modular Object-Oriented Dynamic Learning
Environment). Platforma Moodle jest z jednej strony systemem CMS - systemem
zarządzania treścią (ang. Content Management System), a z drugiej strony
systemem LMS – systemem zarządzania procesem nauczania (ang. Learning Management
System). W efekcie połączenia cech tych dwóch systemów otrzymano oprogramowanie,
które wspomaga realizację procesu nauczania na odległość, pozwala na
umieszczanie oraz zmianę treści w sposób dynamiczny i prosty.
Moodle został zaprojektowany przez Martina Dougiamasa, będącym zarówno
pedagogiem jak i informatykiem. Dużą zaletą platformy Moodle jest fakt, że jest
ono oprogramowaniem darmowym, tworzonym przez ruch Open Source. Zastosowanie
takiej licencji praw autorskich umożliwia dowolną modyfikację oprogramowania,
możliwe jest więc jego przetworzenie do własnych potrzeb. Ponadto, zgodnie z
zasadami ruchu Open Source, system ten jest tworzony przez rzeszę programistów,
a nie zamknięte grono osób, jak to ma miejsce w przypadku oprogramowania
komercyjnego; każdy może sprawdzić co zawiera kod tego systemu, znaleźć błędy i
je poprawić, może system rozwijać. Platformę tę można uruchomić stosując dowolny
system posiadający serwer WWW wraz z obsługą języka PHP oraz serwer baz danych
zgodny z bazą MySQL. System ten jest więc ogólnodostępny, tani we wdrożeniu,
prosty w obsłudze i posiada bardzo duże możliwości dotyczące wspierania procesu
dydaktycznego.
Zasadnicze cechy platformy Moodle w zakresie dydaktycznym to:
- Pełnienie funkcji strategicznych w zakresie szkoleń,
- Integracja różnych form kształcenia,
- Integracja treści pochodzących z różnych źródeł,
- Administrowanie słuchaczami – przydział osób prowadzących, twórców kursów i
samych słuchaczy do konkretnych kursów,
- Zapewnienie komunikacji pomiędzy nauczycielami i słuchaczami,
- Tworzenie testów, quizów, zadań i innych elementów związanych z dokonaniem
oceny wiadomości słuchaczy,
- Tworzenie jednolitych metod oceny wiedzy studentów.
Dzięki powyższym zaletom, jak podano1, do stycznia 2005 r. serwisy oparte na
Moodle’u zarejestrowało ponad 2500 instytucji w 107 krajach i liczba ta rośnie o
około 10% miesięcznie.
3.1 CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA DZIAŁANIA PLATFORMY MOODLE
Platforma Moodle powstała w środowisku Linux przy wykorzystaniu PHP, bazy
MySQL oraz serwera Apache, jednakże można nią zarządzać z poziomu systemu
Windows wykorzystując, np. pakiet XAMPP.
Do poprawnego funkcjonowania niezbędne było wybranie odpowiedniej platformy
systemowej (środowiska działania); rozważono powszechnie stosowane „darmowe”
dystrybucje Linuxa takie jak: CentOS, SUSE Linux, Debian GNU Linux, Slackware
Linux, Ubuntu Linux, Arch Linux, OpenSUSE. Ostatecznie wybrano dystrybucję
OpenSUSE w wersji 10.0. Przy wyborze odpowiedniej, do administrowania platformą
Modle, dystrybucji szczególną uwagę zwrócono na:
-
poziom bezpieczeństwa,
-
stabilność oprogramowania,
-
obsługę technologii mobilnych,
-
aktualność dostarczanego oprogramowania,
-
dostęp do aktualnych poprawek bezpieczeństwa i aktualizacji dedykowanych dla
systemu.
Dodatkowymi atutami wybranej dystrybucji są: bogata literatura (artykuły,
książki, przewodniki systemowe), wsparcie ze strony firmy Novell, która prowadzi
szkolenia i certyfikacje w zakresie obsługi i wdrożenia systemu, dostęp do
płatnych usług pomocy technicznej, dość dobre „spolszczenie”, co nie jest
powszechne wśród rozwiązań Linuksowych. Wybór tego środowiska podyktowany był
też niezbyt wysokimi wymaganiami sprzętowymi dla tej platformy.
Tabela 1. Wymagania sprzętowe dla środowiska działania Platformy Moodle
|
Parametry techniczne
|
Procesor |
Intel Pentium 1-4 (lub odpowiednik)
|
Pamięć RAM |
minimum 256MB (zalecane 512MB)
|
Miejsce na twardym dysku |
- 500MB dla instalacji minimalnej (bez środowiska graficznego)
- przeciętnie 2,5GB dla instalacji podstawowej
- 3,5GB w przypadku wykorzystywanej instalacji, która obejmuje
opcje dodatkowe (biblioteki, serwer Apache oraz bazę danych MySQL)
|
Źródło: opracowanie własne
Podstawą zastosowania tej właśnie dystrybucji Linuxa (środowiska dla platformy)
były jej główne elementy składowe:
-
Jądro Linux w wersji 2.6.13,
-
X Window: X.org 6.8.2,
-
Środowiska graficzne: KDE 3.4.2, GNOME 2.12,
-
Kompilator GCC (Gnu Compiler Collection) 4.0,
-
OpenOffice 2.0 beta (z możliwością aktualizacji do wersji 2.0 final),
-
Apache Web Server 2.0.54,
-
Samba 3.0.20,
-
PHP 5.0.4 oraz PHP 4.4.0,
-
MySQL 4.1.13.
Widać, że wymogi stawiane przez dystrybucję są stosunkowo niskie i nie
przekraczają możliwości większości komputerów. Należy zauważyć, że oszczędności
powstałe wskutek przyjęcia rozwiązania open source zamiast rozwiązań
komercyjnych mogą być znacznie uszczuplone, jeśli nie dysponuje się wiedzą o
wykorzystywanym narzędziu.
3.2 MOŻLIWOŚCI PLATFORMY MOODLE
Platforma
Moodle, dzięki budowie modułowej i cechom systemu zarządzania treścią, pozwala
na intuicyjne umieszczanie w niej treści oraz modyfikowanie zawartości strony z
danym kursem przez pracowników dydaktycznych, bez konieczności posiadania wiedzy
informatycznej.
System zarządzania użytkownikami zawarty w platformie Moodle pozwala wyróżnić 5
grup użytkowników posiadających różne uprawnienia:
- gość – może przeglądnąć opisy, jednak nie ma możliwości przeglądania i
uczestniczenia w kursach,
- słuchacz – posiada możliwość przeglądania i uczestniczenia w kursach,
- prowadzący kurs – nie ma możliwości samodzielnego utworzenia nowego kursu,
może jednak dowolnie umieszczać treść i modyfikować ją
w istniejącym kursie,
- autor kursów –ma możliwość tworzenia kursów i przypisywania prowadzących dla
tych kursów,
- administrator –może dokonać zmiany dowolnych elementów platformy.
Studenci sami tworzą swoje konta. Administrator oraz wyznaczeni przez niego
autorzy kursów kontrolują tworzenie kursów i przyporządkowują do kursu
prowadzących. Dla ograniczenia dostępu do danego kursu, możliwe jest
ustanowienie do niego hasła dostępowego. Prowadzący kurs mogą: zapisywać i
wypisywać studentów uczestniczących w tym kursie oraz umieszczać treści
dydaktyczne.
Tworzony kurs może posiadać trzy formaty: towarzyski, tematyczny lub tygodniowy.
Wprowadzany tekst jest umieszczany za pomocą edytora WYSIWIG HTML,
przypominającego w możliwościach graficzne edytory tekstu. Prowadzący kurs ma
możliwość wykorzystywania dużego zestawu narzędzi wspomagających, takich jak:
ankiety, quizy, zadania, fora, dzienniki, zasoby, itd. Posiada również dostęp do
bogatego systemu logowania aktywności studentów. Prowadzący dokonuje ocen prac
studentów za pośrednictwem platformy i może także przesłać informacje zwrotne.
System posiada wbudowany komunikator, pozwalający na rozmowę w czasie
rzeczywistym między studentami i prowadzącym kurs. Platforma ta umożliwia
również umieszczanie treści w postaci multimedialnej (audio, wideo, itd.), co
znacznie wzbogaca przekazywane wiadomości i czyni je bardziej przystępnymi.
<<poprzednia strona | następna
strona >>