4. ZASTOSOWANIE PLATFORMY MOODLE NA WYDZIALE ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Początkowo na Wydziale podjęto próbę wspomagania procesu dydaktycznego za pomocą
kursów specjalizowanych dla poszczególnych przedmiotów. Dostęp do danego kursu
mieli tylko studenci uczestniczący w laboratorium, którzy znali hasło dostępowe.
Jak widać na Rys. 1 kurs przeprowadzony był w układzie tygodniowym, w którym dla
każdego tygodnia przygotowany był materiał dotyczących zajęć realizowanych w tym
czasie. Materiały w postaci podstawowych informacji wspomaganych prezentacjami
multimedialnymi, stanowiły uzupełnienie dla prowadzonych zajęć i znacznie
pomagały w przekazywaniu treści programowych.
Materiały były przydatne dla studentów nie tylko podczas samych zajęć, student
mógł z nich korzystać podczas samodzielnej pracy (np. w domu), a dzięki
komunikatorowi miał możliwość dogodnego kontaktu z prowadzącym zajęcia, również
poza terenem uczelni. Dla każdych zajęć były również przygotowane ćwiczenia do
samodzielnego wykonania: zadania w postaci zbioru poleceń, których wynik
(utworzona strona internetowa) przesyłany był na platformę w postaci pliku oraz
quizy - testy umożliwiające sprawdzenie wiedzy teoretycznej przekazywanej na
zajęciach.
Wyniki tych ćwiczeń były notowane na platformie i za jej pośrednictwem
przekazywana była informacja zwrotna, dotycząca zrealizowanego ćwiczenia. Jak
widać, oprogramowanie to pozwoliło na poszerzenie metod dydaktycznych również na
studiach stacjonarnych oraz stworzenie lepszego kontaktu pomiędzy studentem i
prowadzącym zajęcia.

Rys. 1. Kurs wspomagający zajęcia dydaktyczne (Źródło: Opracowanie własne) [po
kliknięciu na rysunek otworzy się duże zdjęcie]
Te działania miały charakter badań nad możliwością zastosowania platformy
Moodle w szerszym zakresie. Podjęto prace nad propagacją tego narzędzia na
Wydziale. Pierwszym krokiem było poinformowanie pracowników o istnieniu takiego
narzędzia oraz krótkie wprowadzenie do zasad pracy w środowisku Moodle’a.
Kolejnym krokiem było stworzenie kursów dla prowadzących zajęcia oraz dla
studentów, aby mogli oni sprawnie korzystać z możliwości oferowanych przez
platformę. Kursy nazwano odpowiednio: „Moodle – Przewodnik dla Prowadzącego” (MDL-P)
oraz „Moodle – Przewodnik dla Studenta” (MDL-S). Są one udostępnione w sieci na
stronie Platformy Zdalnej Edukacji Politechniki Śląskiej dedykowanej dla
Wydziału Organizacji i Zarządzania.
Kurs MDL-P skierowany jest do osób zainteresowanych przekazywaniem wiedzy za
pośrednictwem komputera i internetu, w szczególności jednak do wykładowców
akademickich. Dla nauczycieli akademickich kurs ten był pomocny przy
przygotowaniu i prowadzeniu zajęć w formie kursu internetowego. Podobnie
charakter wprowadzający, ale dla odbiorców tego typu kursów, miał kurs MDL-S.
Zawartości stron głównych obu kursów przedstawiono na poniższych rysunkach.

Rys. 2. Strona główna kursu MDL-P (Źródło: Opracowanie własne) [po kliknięciu na
rysunek otworzy się duże zdjęcie]

Rys. 3. Rys. 2. Strona główna kursu MDL-S (Źródło: Opracowanie własne) [po
kliknięciu na rysunek otworzy się duże zdjęcie]
Kolejnym krokiem w rozwoju e-learningu na Wydziale było wykorzystanie platformy
Moodle do szkolenia pracowników Dziekanatu. Szkolenie to (w formie kursów
internetowych) miało umożliwić pracownikom korzystanie z wprowadzonego na
Wydziale Wirtualnego Dziekanatu. Pracownicy byli bardzo zadowoleni z odbytego
szkolenia; według ich opinii, w znacznej mierze przyczyniła się do tego nowa
forma szkolenia, wspomagana przez platformę Moodle .
<<poprzednia strona |
następna strona >>