Logo Strona główna   Dokumenty i listy   Utwórz   Ustawienia witryny   Pomoc     
Ikona
Distance Learning Group
E-edukacja
 
E-Learning
Skład zespołu DLG

Dokumenty
 
Narzędzia wspomagające
 
Publikacje
 
Forum
 
Kontakt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Icon
ROZWÓJ ELEKTRONIZACJI NAUCZANIA NA WYDZIALE ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
Menu składnika Web Part

4. ZASTOSOWANIE PLATFORMY MOODLE NA WYDZIALE ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Początkowo na Wydziale podjęto próbę wspomagania procesu dydaktycznego za pomocą kursów specjalizowanych dla poszczególnych przedmiotów. Dostęp do danego kursu mieli tylko studenci uczestniczący w laboratorium, którzy znali hasło dostępowe.

Jak widać na Rys. 1 kurs przeprowadzony był w układzie tygodniowym, w którym dla każdego tygodnia przygotowany był materiał dotyczących zajęć realizowanych w tym czasie. Materiały w postaci podstawowych informacji wspomaganych prezentacjami multimedialnymi, stanowiły uzupełnienie dla prowadzonych zajęć i znacznie pomagały w przekazywaniu treści programowych.

Materiały były przydatne dla studentów nie tylko podczas samych zajęć, student mógł z nich korzystać podczas samodzielnej pracy (np. w domu), a dzięki komunikatorowi miał możliwość dogodnego kontaktu z prowadzącym zajęcia, również poza terenem uczelni. Dla każdych zajęć były również przygotowane ćwiczenia do samodzielnego wykonania: zadania w postaci zbioru poleceń, których wynik (utworzona strona internetowa) przesyłany był na platformę w postaci pliku oraz quizy - testy umożliwiające sprawdzenie wiedzy teoretycznej przekazywanej na zajęciach.

Wyniki tych ćwiczeń były notowane na platformie i za jej pośrednictwem przekazywana była informacja zwrotna, dotycząca zrealizowanego ćwiczenia. Jak widać, oprogramowanie to pozwoliło na poszerzenie metod dydaktycznych również na studiach stacjonarnych oraz stworzenie lepszego kontaktu pomiędzy studentem i prowadzącym zajęcia.



Rys. 1. Kurs wspomagający zajęcia dydaktyczne (Źródło: Opracowanie własne) [po kliknięciu na rysunek otworzy się duże zdjęcie]

Te działania miały charakter badań nad możliwością zastosowania platformy Moodle w szerszym zakresie. Podjęto prace nad propagacją tego narzędzia na Wydziale. Pierwszym krokiem było poinformowanie pracowników o istnieniu takiego narzędzia oraz krótkie wprowadzenie do zasad pracy w środowisku Moodle’a.
Kolejnym krokiem było stworzenie kursów dla prowadzących zajęcia oraz dla studentów, aby mogli oni sprawnie korzystać z możliwości oferowanych przez platformę. Kursy nazwano odpowiednio: „Moodle – Przewodnik dla Prowadzącego” (MDL-P) oraz „Moodle – Przewodnik dla Studenta” (MDL-S). Są one udostępnione w sieci na stronie Platformy Zdalnej Edukacji Politechniki Śląskiej dedykowanej dla Wydziału Organizacji i Zarządzania.
Kurs MDL-P skierowany jest do osób zainteresowanych przekazywaniem wiedzy za pośrednictwem komputera i internetu, w szczególności jednak do wykładowców akademickich. Dla nauczycieli akademickich kurs ten był pomocny przy przygotowaniu i prowadzeniu zajęć w formie kursu internetowego. Podobnie charakter wprowadzający, ale dla odbiorców tego typu kursów, miał kurs MDL-S. Zawartości stron głównych obu kursów przedstawiono na poniższych rysunkach.



Rys. 2. Strona główna kursu MDL-P (Źródło: Opracowanie własne) [po kliknięciu na rysunek otworzy się duże zdjęcie]




Rys. 3. Rys. 2. Strona główna kursu MDL-S (Źródło: Opracowanie własne) [po kliknięciu na rysunek otworzy się duże zdjęcie]


Kolejnym krokiem w rozwoju e-learningu na Wydziale było wykorzystanie platformy Moodle do szkolenia pracowników Dziekanatu. Szkolenie to (w formie kursów internetowych) miało umożliwić pracownikom korzystanie z wprowadzonego na Wydziale Wirtualnego Dziekanatu. Pracownicy byli bardzo zadowoleni z odbytego szkolenia; według ich opinii, w znacznej mierze przyczyniła się do tego nowa forma szkolenia, wspomagana przez platformę Moodle .

<<poprzednia strona | następna strona >>