![]() | |||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Widoki umożliwiają szybkie i łatwe wyświetlanie informacji na wiele sposobów. Widoki mogą być stosowane do wyświetlania list (takich jak Anonse, Kontakty itd.), a także bibliotek, ankiet i tablic dyskusyjnych.
Po utworzeniu widoku hiperłącze do tego widoku jest dodawane na pasku widoków na stronie wyświetlającej listę. Wskaźnik oznacza widok aktywny, jak pokazano poniżej:
Widoki niestandardowe można tworzyć, aby wykonać przynajmniej jedną z następujących czynności:
Zamiast za każdym razem stosować ten sam filtr po przejściu do określonej listy, można np. utworzyć widok zawierający ten filtr. Następnie, aby wyświetlić filtrowane informacje, można kliknąć hiperłącze do utworzonego widoku. Nowy widok można ustawić jako domyślny widok udostępniany, dzięki czemu członkowie zespołu po przejściu do strony wyświetlającej listę automatycznie zobaczą filtrowane informacje.
Widoki standardowe wyświetlają informacje w postaci list, w sposób określony przez użytkownika. Wyświetlanie i pracę z danymi umożliwia dowolna obsługiwana przeglądarka. Widoki standardowe nie wymagają specjalnego oprogramowania na komputerze użytkownika. W widoku standardowym filtrowanie, aktualizacja, dodawanie lub usuwanie elementów odbywa się po jednym naraz.
Widoki arkusza danych wymagają zainstalowania programu obsługującego arkusze danych, zgodnego z programem Windows SharePoint Services, np. pakietu Microsoft Office 2003. Programy obsługujące arkusze danych umożliwiają szybkie dodawanie, usuwanie lub aktualizowanie pozycji list, tak samo jak programy arkuszy kalkulacyjnych, np. program Microsoft Excel, bez konieczności przełączania do innego programu.
Kliknięcie widoku arkusza danych na komputerze bez zainstalowanego programu obsługującego arkusze danych, zgodnego z programem Microsoft Windows SharePoint Services, lista zostanie wyświetlona w widoku standardowym. I odwrotnie, jeśli program obsługujący arkusze danych został zainstalowany, a użytkownik chciałby przejść do widoku standardowego, może kliknąć przycisk Edytuj w arkuszu danych, aby automatycznie utworzyć widok arkusza danych i edytować informacje listy w arkuszu danych.
Tworzenie widoków udostępnianych umożliwia używanie ich przez wszystkich użytkowników witryny. Jeśli jednak witryna sieci Web ma wielu użytkowników i każdy tworzy widok udostępniany, lista widoków udostępnianych może być bardzo długa. Widoki osobiste umożliwiają każdemu użytkownikowi witryny programu SharePoint tworzenie własnych widoków, których inni użytkownicy nie mogą wyświetlać. Dysponując oboma typami widoków, administratorzy witryny mogą zapewnić, aby tylko widoki użyteczne dla większości użytkowników pojawiały się na liście widoków udostępnianych, a zaraz pozostawić użytkownikom możliwość tworzenia widoków osobistych, wyświetlających informacje list, w sposób najbardziej im odpowiadający.
Uwaga Typy widoków, które można utworzyć, mogą zależeć od szablonu używanego w witrynie.
Widoki grupowane pozwalają na grupowanie elementów na listach, według jednej lub dwu kolumn. Na przykład po zgrupowaniu elementów na liście zdarzeń wszystkie wydarzenia przypadające na dany dzień są wyświetlane razem. Następnie można zgrupować zdarzenia według osób, które zorganizowały dane wydarzenie lub według miejsca wydarzenia.
Jeśli lista zawiera kolumnę z datami, można utworzyć widok wyświetlający te listę w postaci kalendarza. Funkcja ta umożliwia utworzenie niestandardowej listy, którą można wyświetlić w standardowym widoku tabelarycznym lub jako kalendarz. Użytkownik może szybko przełączać miedzy oboma widokami.